Retro 90's Muzica Eurodance

 


Eurodance (cunoscut și ca Euro-NRG, Euro house sau prescurtat Euro) este un gen de muzică electronică, ce a apărut în anii 1990 în Europa, având ca origini stilul Disco și House. De asemenea, numeroase elemente Rap se regăsesc în marea majoritate a cântecelor. Datorită popularității uriașe pe care Eurodance-ul a avut-o în anii 1990, se poate spune că toată muzica Pop europeană de la acea vreme era în mare parte Eurodance.

Muzica eurodance este caracterizată de un ritm antrenant, folosirea de sunete sintetizate electronic, voce feminină atractivă, sunete bass și pasaje rap.

Definiție

La sfârșitul anilor 1980, muzica Disco produsă în Europa căpăta influențe House. Sunetul astfel creat, duce la apariția unui nou mod de a petrece și a lua parte la o serată dansantă. Proiecte muzicale precum Bad Boys BlueBlue SystemC.C.CatchFancyMilli VanilliModern Talking devin extrem de cunoscute peste tot în lume. În Japonia și SUA, acest nou gen de muzică europeană este comercializat sub acronimul de „Eurodance”.

Prin piesă Eurodance se înțelege un cântec cu o melodie captivantă, creată prin sintetizare electronică a instrumentelor muzicale, o percuție simplă cu un ritm dansant în jurul valorii de 135 BPM, voce feminină puternică și atractivă, concomitent cu multe elemente Rap.

În ziua de azi, termenul „Eurodance” nu mai poate fi asociat exclusiv cu producții europene; acest gen de muzică răspândindu-se în afara Europei, mai ales în Japonia și America Latină. În prezent în Japonia, Eurodance apare sub o formă modificată din punct de vedera a tempo-ului (un tempo mult mai ridicat decât 135 BPM), având denumirea de Eurobeat.

Caracteristici generale

Voce

Cântecele Eurodance sunt pozitive, iar versurile se referă la pace, iubire, dans și petreceri sau descriu trecerea peste momente emoționale dificile. Versurile cântecelor ce au atins un nivel de popularitate mondial sunt adesea în limba engleză, indiferent de naționalitatea artiștilor. Totuși, o parte dintre artiști au publicat și versiuni ale cântecelor în limba lor maternă (de ex. „Vi sitter i Ventrilo och spelar DotA” de Basshunter, „Dragostea din tei” de O-Zone) bucurându-se de același nivel de popularitate ca și variantele în engleză.

Nenumărate cântece conțin o abundență de versete Rap. Acest lucru fiind o caracteristică majoră a Eurodance-ului. O puternică voce feminină, ce menține linia melodică a cântecului, este acompaniată de pasaje Rap masculin ce intensifică ritmul (de ex. „Coco Jambo” a lui Mr. President).

O altă caracteristică a genului este faptul că asupra vocalelor nu se aplica mai niciodată efecte sonore, cum ar fi de ex. schimbarea tonalității sau robotizarea vocii. Până și vocalelor mai pițigăiate (de ex. Lene Grawford Nystrøm din cântecul „Barbie Girl” de Aqua) nu li s-au aplicat efecte.

Ritm

Ritmul este în general simplu, având o metrică de 4/4. Tempo-ul cântecului se situează deseori în jurul valorii de 135 bătăi pe minut. Instrumentele de percuție (marimbatamburinățambaltobăxilofon și altele) sunt sintetizate electronic. Sintetizatoare precum Roland TR 909Korg ER-1, sau instrumente virtuale (VST Instruments), fiind folosite pentru producerea lor.

Linia de bass este de asemenea creată prin sintetizare electronică a instrumentului, care poate fi chitarătrompetăcontrabaspian, etc. Tonalitatea sunetului produs de instrumentul de bass se situează intre 180–320 Hz. Bass-ul lasa impresia de galopare, iar urechea umană percepe sunetul ca un tropăit continuu. Sunetul bass-ului este asemănător sunetului produs de un cal galopând. Acest sunet este principalul factor care-l face pe ascultător să se miște, să danseze.

Melodie

Piesele Eurodance pun foarte mult accent pe melodie, atât vocal cât și instrumental. Pe lângă numeroase contribuții vocale, se folosesc foarte des arpegiile. Aceasta fiind o altă caracteristică importantă a Eurodance-ului, ce îl separă de Hi-NRG.

Instrumentul principal este sintetizatorul care poate fi, fie unul dedicat de genul Yamaha SY77, fie un program de calculator cum ar fi Fruity Loops. Ambele tipuri pot sintetiza o sumedenie de sunete. Cel mai frecvent fiind produse tonalități în spectrul pianului, fluieruluiorgii și a vioarei. Chitara fiind rar folosită ca instrument melodic principal. Totuși excepții există în artiști cu pregătire rock, cum ar fi de ex. E-Type.

Asemănător stilului Latin Freestyle, melodiile Eurodance sunt adeseori foarte complicate. Multe din ele fiind aproape imposibil de interpretat manual. De acea se folosesc dispozitive speciale, cum ar fi sequencer-uri sau programe de calculator, pentru a face aranjamentul notelor muzicale. Linia melodică este scrisă, fie în gamele major dacă se dorește ca piesa să dea un sentiment de bucurie, fie în gamele minor dacă se dorește un mesaj de calm, dragoste, melancolie sau tristețe.

Multe cântece conțin o linie melodică secundară care alternează cu prima. Acest lucru având loc frecvent după primul refren. Cele două lini melodice sunt redate prin instrumente diferite (de ex. sunet de pian în octavă III, respectiv fluier ce are o tonalitate ridicată, undeva prin octavă VI). Melodiile pot urma aceeași gamă a tonalităților sau pot varia concomitent intre gamele minor și major.

De regulă, la fiecare 32 de bătăi are loc o schimbare semnificativă a sunetului. Fie se schimbă instrumentul principal cu cel din linia melodică secundară, fie se adauga linia melodică secundară peste cea principală, fie se elimină instrumente, fie se adauga vocale, efecte spațiale, etc. În general are loc o schimbare pe care ascultătorul o poate prezice.

Afacerea Eurodance

Cântecele Eurodance au atins deseori statut de aur, platină sau multi-platina (de ex. „What is love” de Haddaway). Însă acest lucru nu se poate spune și despre albume complete ale multor artiști. În general se promova intens un singur cântec din album, iar restul pieselor rămâneau obscure publicului.

De multe ori artiștii, managerii și producătorii nu erau suficient de carismatici și schimbau frecvent denumirea trupei. Adesea se ajungea ca o anume persoană să fie implicată într-un șir de proiecte (de ex. Lyane Leigh activând E-RoticS.E.X. AppealMissing Heart). Deasemenea, numeroși artiști erau „închiriați” de producător pentru a contribui cu două sau trei strofe într-o anumită piesă, după care erau lăsați liberi de contract.

Principalele zone ale Europei din care s-au lansat numeroase proiecte muzicale ce au atins un nivel mare de popularitate sunt: GermaniaSuediaFinlandaItaliaSpaniaCroațiaPolonia și Rusia. În general, țările vorbitoare de limbi germanice au contribuit cu cele mai multe proiecte. În jur de 5000 melodii au fost produse în decursul anilor 1990.

În România

Multe din piesele apărute în România în perioada 1990-2000 pot fi catalogate ca aparținând genului Eurodance. Printre grupuri și artiști ce au adoptat un sunet Eurodance se enumeră: 3rei Sud EstAS XXAndreGeniusK1.

Grupuri, Soliști și Proiecte remarcate

Anii 1990

2 Raff, 2 Unlimited, Ace of Base, Alexia, Aqua, Backstreet Boys, Blue System, C.C. Catch, Corona, Culture Beat, DJ BoBo, Dr. Alban, E-Rotic, E-Type, Fun Factory, Ice MC, Masterboy, Mr. President, Modern Talking, Real McCoy, Scooter, Snap!, 2 Brothers on the 4th floor.

Anii 2000

Basic Element, Basshunter, beFour, Günther and the Sunshine Girls, Lasgo, Milk Inc, O-Zone.

 

 

Ce mai fac star-urile de atunci

Fiecare dintre cei care fac parte dintr-o anumită generație a fost fan al unei trupe, al unui cântăreț sau al unei soliste din anii ’90. Diversele curente muzicale s-au topit, pentru câțiva ani, într-un gen muzical ce exprima bucurie, nevoia de a te mișca pe ringul de dans și elimina corvoada înțelegerii versurilor. Unii spun că acea muzică a fost una superficială. Însă, după cum veți vedea din poveștile din partea a doua a acestui articol, artiștii de atunci nici nu-și propuneau să facă filosofie sau să schimbe oameni. Ei nu voiau decât dansatori cât mai mulți în fața DJ-ului și zâmbete pe fețele participanților la această bucurie colectivă.

Pentru fanii de atunci, iată ce-au mai făcut între timp unele dintre cele mai cunoscute trupe și unii dintre cei mai faimoși cântăreți solo, potrivit publicației Insider:

 

The Backstreet Boys

 

Rămâne una dintre trupele de băieți cel mai bine vândute din lume și, în ciuda faptului că au căzut în clasamente la sfârșitul anilor 2000, încă fac împreună muzică. Ultimul spectacol susținut împreună a fost în Las Vegas, în aprilie 2019.

În ianuarie 2019, The Backstreet Boys au lansat cel mai recent album, numit „DNA”, care a ajuns pe locul 1 în Billboard 200.

 

Sir Mix-A-Lot

Până în iunie 2019, Sir Mix-a-Lot a găzduit o emisiune radio pe postul Hot 103.7 FM din Seattle. Cel mai mare succes al său – „Baby Got Back” – a fost readus în atenție de Nicki Minaj, care a folosit mostre în Anaconda în 2014, piesă care a ajuns pe locul 2 în topul HOT 100.

De asemenea, Sir Mix-A-Lot și-a pus vocea pe propriul personaj, într-un episod din sezonul 4 din „BoJack Horseman” (2017).

 

The Spice Girls

S-au despărțit în 2001 și s-au reunit puțin în 2008 și încă o dată în 2012, pentru Jocurile Olimpice de la Londra. Au încercat să se reunească din nou în 2016, dar singura reuniune a fost un site numit „Spice Girls – GEM”. În 2019, patru dintre cele cinci (minus Victoria Beckham, desigur) s-au reunit pentru un scurt turneu.

Mel C. a rămas în industria muzicală cu o carieră solo reușită și Victoria și-a făcut un nume în industria modei. În ceea ce o privește pe Mel B., CV-ul ei cuprinde „The X Factor”, „America’s Got Talent” și „Lip Sync Battle UK”. Geri Halliwell a devenit autoare de cărți pentru copii în 2007. Emma Bunton a continuat să lanseze muzică și a fost DJ la radio.

În iunie 2019, Paramount a anunțat că un film de animație cu toate cele cinci Spice Girls este în producție.

 

Vanilla Ice

Are propria sa emisiune pe postul de televiziune DIY Network, în care urmărește renovarea unei case pe parcursul unui sezon întreg. The Vanilla Ice Project și-a încheiat al nouălea sezon în vara anului trecut. De asemenea, a fost concurent în sezonul 23 al emisiunii „Dancing with the Stars, dar a fost eliminat în turul patru.

Cel mai recent album al rapper-ului a fost lansat în 2011 – „WTF – Wisdom, Tenacity & Focus”. O biografie despre el este în lucru, cu Dave Franco în rolul principal.

 

Jewel

A lansat în total 12 albume, cel mai recent fiind „Picking Up the Pieces” (2015). Tot în 2015, a scos cartea de memorii „Never Broken: Songs Are Only Half the Story”, în care a detaliat ascensiunea ei spre succes și i-a expus pe oamenii care au nedreptățit-o pe parcurs. Unul dintre aceștia a fost tatăl ei, Atz Kilcher, care apare în emsiunea „Alaska: ultima frontieră” de pe postul Discovery.

Jewel Kilcher a jucat în trei filme de televiziune produse de Hallmark: „Framed for Murder: A Fixer Upper Mystery”, „Concrete Evidence: A Fixer Upper Mystery”, „Deadly Deed: A Fixer Upper Mystery.”

 

Boyz II Men

Grupul a lansat 13 albume de studio, cel mai recent în 2017. Spre deosebire de multe alte grupuri, continuă să facă turnee împreună și au chiar o reședință împreună în Las Vegas. Au colaborat cu Charlie Puth la albumul său din 2018, „Voicenotes”.

Au apărut în diferite emisiuni și seriale, printre care: „How I Met Your Mother”, „Grease: Live”, „Schooled” și „Dancing with the Stars”, unde Morris a concurat în sezonul 22.

 

MC Hammer

Succesul său internațional, „U Can’t Touch This”, l-a impus pe MC Hammer în cărțile de istorie a muzicii pentru totdeauna. Creșterea sa rapidă a fost pe măsura căderii, când și-a anunțat falimentul personal în 1996.

A scos zece albume de-a lungul carierei sale muzicale, dar în zilele noastre este mai cunoscut ca imagine a unor mărci decât ca rapper MC. A jucat în reclame pentru Starburst și Command Strips.

 

NSYNC

Justin Timberlake a devenit un superstar cu cariera sa solo, precum și cu o carieră în actorie. Lance Bass a participat la mai multe emisiuni de televiziune, inclusiv „Dancing with the Stars” și a oficiat o nuntă în „Vanderpump Rules”. Joey Fatone a ajuns pe marele ecran cu un rol în My Big Fat Greek Wedding 2 și a apărut la „Dancing with the Stars” și „The Masked Singer”.

JC Chasez și Chris Kirkpatrick nu au atins aceleași niveluri de succes ca vechii lor colegi de trupă, dar ambii sunt încă în industrie. Chasez a fost distribuit într-un turneu din America de Nord al musical-ului Jesus Christ Superstar și Kirkpatrick a oferit vocea unui rol în „Fairly OddParents”.

S-au reunit pe scenă pentru Premiile VMA în 2013 și apoi din nou în 2018, pentru ceremonia de la Hollywood Walk of Fame.

 

Poveștile neștiute ale hit-urilor

 

“Stars of ’90s Dance Pop. 29 Hitmakers Discuss Their Careers” este o carte scrisă de James Arena, un rezultat al zecilor de interviuri pe care le-a realizat cu unele dintre cele mai cunoscute star-uri ale anilor ’90. Dincolo de întrebările privind motivele pentru care fiecare artist crede că a avut succes în acea epocă, autorul reușește să culeagă și unele povești care explică modul în care au apărut hit-urile care ne-au încântat atunci.

A fost o perioadă dificilă din punctul de vedere al business-ului de muzică. Erau mulți producători și fiecare dintre ei voia să-i întreacă pe ceilalți. Artiștii nu erau mereu tratați cu respectul cuvenit și nu erau plătiți mereu pe măsura performanțelor lor. Așa se face că unii artiști intervievați regretă anumiți ani din acea perioadă, iar alții se declară mulțumiți și recunosc că și acum cîștigă de pe urma succesului din anii ’90.